Thursday 18 September 2008

bolehkah adam dan hawa menjadi teman???

salam terhadap semua....

kini aku mulakan kembali larian penaku...inilah ukiran minda dan tarian pena yang tida penghujung nya walaupun tinta bagi pena ku tiada lagi dimuka bumi ini...memang tinta ibarat air lautan yang tiada penghujung nya...maka aku juga akan tetap terus melakar tarian pena diatas helaian yang ada....rindunya aku terhadap kawan juga rakan mahupun teman yang lama tidak berkunjungan....lalu aku mengimbas kembali kenangan yang ada untuk mengukir senyuman...inilah cerita kisah aku...


hari ini aku melakar helaian dengan nada soalan...bolehkah lelaki dan perempuan bersahabat????


menurut pandangan aku ianya tiada salah jua masalahnya…aku juga berkawan dengan perempuan malah mereka jadikan aku tempat merujuk masalah dan meminta pendapat…namun jangan salah sangka dengan perhubungan yang di jalinkan..apa-apa pun ianya bermula dari hati…kadang-kadang kita terlepas pandang tentang masalah yang kita hadapi dan semestinya ada yang mengesyaki…itulah gunanya kawan dalam sesuatu perhubungan…kawan perempuan biasanya lebih peka tentang masalah yang dialami oleh golongan adam… merekalah yang lebih kreatif dalam membincang dan mencari jalan penyelesaian…

bagi aku itu semua tidak menjadi masalah bagi diriku kerana aku yakin aku pandai dalam meyakinkan perasaan ku yang aku hanya berkawan tidak menjalin hubungan perasaan…wahai golongan adam juga golongan hawa jangan di biarkan cemburu menguasai diri….bila kita punya kekasih, ada satu perasaan yang akan muncul iaitu perasaan malu dan sentiasa ingin sempurna (mr and mrs perfect)…ini selalu terjadi… akibat cemburu hubungan lalu berantakan…

mereka ini sebenarnya hanya mencari maklumat melalui manusia yang berlainan jantina dengannya… oleh kerana malu mereka ini ingin tampil sempurna melalui maklumat yang mereka perolehi…inilah yang aku katakan yang kita seharusnya tidak cemburu diatas satu sama lain… inilah point yang aku katakan lelaki dan perempuan boleh bekawan rapat asalkan tiada cemburu beraja di jiwa…

akan tetapi mengapa manusia yang lebih berunur selalu memandang serong…masih teringat aku kejadian masa aku masih di tingkatan 5…masa itu aku adalah pengawas sekolah (ketua protokol sekolah), pengawas asrama, ahli pembimbing rakan sebaya, pustakawan sekolah, president pesatuan bulan sabit malaysia, ahli kelab cyber, ahli kelab bahasa melayu, … kenapa aku senaraikan semua??? nak tahu mengapa??? ini kerana bila ada perjumpaan ini yang akan katakan..” kamu sebagai ahli ini mesti menjaga tingkah laku dan tidak bergaul rapat dengan golongan yang berlainan dengan kamu…sesiapa yang ditangkap akan dikenakan hukuman kalu tak pun saya akan tangkap gambar kamu dan serahkan kepada ibubapa kamu...kemudiannya kamu akan dikahwinkan di pentas sekolah...


inikah golongan orang yang lebih tua dari kita??? memang antara lelaki dan perempuan ada batas pergaulannya tapi kalau kita hanya berkawan sahaja adakah perlu ini semua??? sesiapa ada pandangan berikan sedikit tinta anda keatas helaian ku ini...

No comments: