Thursday 13 February 2014

Korea Wait For Us.... Part 1

Assalamualaikum…Ahn Nyeong Ha Say Yo….

Macam tak sangka yang impian jadi kenyataan….dari tahun 2010 merancang nak ke Negara yang terkenal dengan kimchi, hiburan dan gadget terkini. Akhirnya tepat 12 Januari 2014 yang lepas aku menjejak kaki kesana….kalau ikutkan sepatutnya aku pergi bulan oktober 2013 yang lepas…namun apakan daya kita hanya merancang dan ALLAH yang menentukan….kalau ikutkan plan sebenar nak pergi masa musim luruh, kawan-kawan yang nak pergi pun dah kumpul…semua ada 7 orang dan akulah mastermind nya….tiket kita orang beli pada bulan mei 2013….memang tersangatlah murah rm299 sehala ke Busan…tiket balik pun RM299….tu menjadikan jumlah dlm rm600 seorang….masuk luggage dan makan dalam flight adalah dalam RM700 ke RM800 seorang….masa tu dah booking dah guest house dan semua jenis transport yang akan digunakan…itinerary pun aku dah siapkan….






kalau mengikut perancangan kita orang nak pergi  dari 20/10 hingga 27/10….perancangan dah cantik dan tengah tunggu masa nak fly je…tiba-tiba kawan aku dapat lak tawaran untuk menjalani kursus induksi yang wajib bagi semua penjawat awam…kalau ditolak entah bila akan dapat panggilan lagi…so aku ambik keputusan membatalkan perjalanan kami berdua…kalau aku nak pergi pun takda apa hal sebenarnya tapi kesian kan kat kawan aku kang tak pasal-pasal kena cari member lain pulak.…so dengan berat hati aku lepaskan 5 orang member aku yang lain untuk pergi dahulu…aku sedikit jeles sebenarnya sebab bagi aku dalam banyak-banyak musim, musim luruh yang paling cantik bagi aku….dengan keputusan itu, aku pun segera menukar tarikh untuk pergi ke Negara K-pop….


Masa ni airasia dengan baik hati pulak boleh bagi tukar tapi teruk jugak aku kena charge…dahlah kena bayar harga tiket yang baru,tiket asal RM299 dan tiket baru RM399….So aku kena tambah RM100 untuk pergi dan Rm 100 untuk balik….so dah jadi rm200….tak cukup dengan tu ada pulak panalti charge RM140 untuk satu perjalanan…pergi dan balik dah jadi RM280…Semua sekali dah jadi RM480….bila dah tambah semua dah jadi RM1200++ macam tu….



Aku decide nak pergi masa winter pulak….mula nak ambik bulan 12 tapi cuti dah tak cukup tambahan kerja pulak banyak so aku pun ambik awal bulan 1 je….flight kita orang berlepas pada 12 Januari 2014, pukul 9.00 pagi di LCCT….sebelum berangkat kesana memang banyak persediaan nak kena buat sebabnya musim sejuk kot…winter cloth, winter coat, long john, sweater, scarf dan banyak lagilah yang kena beli…kat sini saja dah banyak duit nak kena labur…tapi kena ingat labur kat sini bukan guna sekali je…lain kali pun boleh guna lagi…

ni kisah beli tiket...nanti kisah shopping barangan untuk persedian menghadapi winter....

No comments: